Gelukskoffer

Vroeger alsminikoffer vroeg ikme al af: Wat is Geluk? Ik heb het aan iedereen gevraagd . Thuis en aan opa en oma . Ik heb trouwens een hele lieve vader enmoeder, die gelukkig veel thuis zijn!Mijn twee zusjes vind ik soms irritant, want die willen altijd weten wat ik aan het doen ben . Nu speel, lees, schrijf, droom en vertel ik over Geluk! Ik ben een echte Gelukskoffer en verzamel alles over Geluk . En weet je wat het gekke is? Ik word daar heel gelukkig van! sla snel de bladzijde om als je klaar bent met buiten de lijntjes kleuren Gelukkige reisbagage ophalen Ik gun iedereen op de wereld een Gelukskoffer . Jou ook! Wil je weten wat Geluk is? Geluk is bestmakkelijk als je het recept eenmaal kent . Het is hoe je denkt en hoe je kijkt. Geluk is dat je dankbaar en blij bent met wie jij bent . Maar laat ik bij het begin beginnen . 5 02-05_Voorwoord Inhoud.indd 5 06-05-19 08:38 Sinds vijf jaar lees en bekijk ik alles over Geluk. Alles, vraag je? Alles! Ik zocht op internet en vroeg het aanmensen die alles weten over Geluk . Er zijn inNederland zelfs Geluksprofessoren . Dat wil ik later ook worden! Oeps, ik vergeetme helemaal voor te stellen! Mijn naam is Lukkie . Ik zit op school en heb veel vriendjes en vriendinnetjes . Het liefst speel ik buiten of teken ik . Ik ken alle steden en dorpen inNederland en ook veel in het buitenland . kleurplaat Aardrijkskunde ismijn lievelingsvak. Ik houd heel veel van reizen! Taal ismijn leukste vak . Ik ben ook gek op lezen,maar schrijven vind ik saai. Ik ben niet zo goed in rekenen, vind het ook niet leuk . Misschien heeft dat welmet elkaar temaken . reis aga l n Gelukkige reisbagageophalen Kleur zo veel mogelijk buiten de lijntjes 4 02-05_Voorwoord Inhoud.indd 4 06-05-19 08:38 LES 0 Dit is geen ‘officiële’ les. De bedoeling is dat Lukkie voor de start van de gelukslessen geïntroduceerd wordt, de spelregels uitgelegd worden en de taken onder de leerlingen verdeeld worden. Het introduceren van Lukkie gebeurt door het verhaal: ‘Mag ik me even voorstellen’ op pagina 4 en 5 van het werkboek voor te lezen. Na afloop van deze korte introductie vertel je iets over Gelukskoffer en wat je de komende weken gaat doen met elkaar. Uitkomst: • Introductie Lukkie • Spelregels lessen • Lijst van 7 groepjes die elk een les deels voorbereiden • Instructie voor de kinderen om een geluksvoorwerp mee te nemen voor les 1 Spelregels Nodig de kinderen vervolgens uit om zoveel mogelijk buiten de lijntjes te kleuren. Want buiten de lijntjes kleuren gaan we doen tijdens de gelukslessen. We leren daarbij minder uit boeken, maar meer uit onszelf, we gaan met elkaar op reis en de kinderen bereiden zelf de lessen voor. Er zijn in deze lessen eigenlijk geen foute antwoorden, want alle antwoorden komen uit de kinderen zelf. In de lessen hebben we een aantal spelregels hoe we met elkaar omgaan. Leg deze spelregels voor aan de kinderen en kijk of ze deze begrijpen, met voorbeelden kunnen komen en eventueel kunnen aanvullen. Spelregels (kunnen) zijn: 1. Vertrouwen 2. Veiligheid 3. Alles wat gezegd wordt, blijft van de klas 4. Alles is goed 5. ….. (zelf door de kinderen in te vullen). 7

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=