Gelukskoffer

oefening 3 Ik zou gelukkiger zijn als: lijst Plak, teken, knip hier je geluksvoorwerp 9 06-11_LES1_3.indd 9 06-05-19 08:42 oefening 1 kruis je antwoord aan oefening 2 WAT WEET JIJ AL VAN GELUK? Les 1 1 Geld maakt mij gelukkiger 2 Als je een leuk cadeau geeft aan iemand, word je zelf ook blij 3 Als je weet waar je goed in bent, maakt dat je gelukkiger 4 Als ik mijn been breek, ben ik ongelukkig 5 Je kunt ervoor kiezen om gelukkiger te worden 6 Als je ergens zenuwachtig voor bent, helpt het om tegen jezelf te zeggen dat je het wel kan 7 Winnaars van grote geldprijzen zijn heel lang gelukkig 8 Van goede cijfers word ik gelukkig 0 Waar 0 Niet waar 0 Weet niet 0 Waar 0 Niet waar 0 Weet niet 0 Waar 0 Niet waar 0 Weet niet 0 Waar 0 Niet waar 0 Weet niet 0 Waar 0 Niet waar 0 Weet niet 0 Waar 0 Niet waar 0 Weet niet 0 Waar 0 Niet waar 0 Weet niet 0 Waar 0 Niet waar 0 Weet niet Geluksvoorwerp Wat is jouw geluksvoorwerp? (maak een mooie tekening/foto van je geluksvoorwerp en plak die in) Waarom heb je gekozen voor het voorwerp en wat heeft het met geluk te maken? 8 06-11_LES1_3.indd 8 06-05-19 08:42 Ietsminder dan de helft van Geluk bestaat uit bewust gedrag . Pfff, wat is dat nou weer? Bewust gedrag bestaat uit dankbaar zijn en positief denken . Die twee dingen kun je trainen, als een soort spieren . Ietsmet vrienden of vriendinnen doen of aardig zijn voormensenmaakt je geluksspier ook sterker . Als ik nadenk over geluk: Ik ben gelukkig als ik thuismetmijnmoeder ben . Of als ikmetmijn zusjes een spelletje speel en ze niet door hebben dat ik vals speel . Mijn beste vriend Ruupie Rugzak vindt dat saai . Hij is altijd buitenmet zijn voetbal . Ik vind dat ook best leuk,maar niet zoals Ruupie . Volgensmij slaapt hij zelfsmet zijn bal! Het klopt denk ik ook wel, dat je van ‘spullen’maar even gelukkig wordt . Ik had laatst een nieuw handvat voormijn koffer . Almijn vrienden waren stikjaloers . En ik was onwijs blij . Totdat Ruupiemet een nog nieuwere kwam! Ik vondmijn handvat nog welmooi,maar ik ben weer aan het sparen voor een nieuwe . Wat is Geluk eigenlijk voor jou? WIST JEDAT... Zehebbenontdektdatmensen diegelukkig zijn: • vaak bij familie en vrienden zijn • dankbaar zijn • dankjewel zeggen • vaak de eersten zijn die anderen helpen • van het leven genieten • iedereweek sporten Geluk is een soort spier die je kunt trainen Coolstehandvatenshop spullen bewust gedrag aanleg 7 06-11_LES1_3.indd 7 06-05-19 08:42 Wat is Geluk? Geluksprofessormeneer Veenhoven zegt: “Geluk is je goed voelen over je leven” . Het leuke is: dat is voor iedereen anders! Vaak denken we dat geluk uit ‘dingen’ bestaat . Bijvoorbeeld nieuwe schoenen of cadeautjes. Uit onderzoeken is bekend dat ‘dingen’maar heel even voor geluk zorgen . De allerrijkstemens op de wereld is even gelukkig als iemand die veelminder geld verdient . Enmaar een heel klein deel van Geluk bestaat uit spullen . Kijkmaar op de taart hoe weinig dat is . verhaal Les 1 6 06-11_LES1_3.indd 6 06-05-19 08:41 LES 1 WAT IS GELUK? De kinderen leren wat geluk is. Wat je gelukkig maakt, is voor ieder- een anders. Kinderen ontdekken waar zij gelukkig van worden en hoe ze invloed hebben op hun eigen geluk. Via de inlogpagina vind je meer achtergrondinformatie. Bedoeling van deze les • Trainen van je geluksspier • Weten waar geluk uit bestaat • Ontdekken wat geluk voor jou is • Onderzoeken wat je zelf aan geluk kunt doen. Uitkomst • Delen met de klas van je geluksvoorwerp • Versieren van je eigen gelukskoffer • Lijstje met dingen waar je blij van wordt. Nodig • Werkboeken • Knutselbenodigdheden. Het betreffende groepje kinderen leest het verhaal voor/draagt het verhaal voor en/of beeldt het verhaal uit. Vraag na afloop aan 2 kinderen wat zij top vonden aan het groepje. Laat de kinderen OEFENING 1 | ‘Wat weet jij al van geluk?’ maken. Laat de kinderen intuïtief kiezen, dus niet te lang nadenken. Houd het kort. Bespreek de antwoorden. Achterin het werkboek vind je antwoord­ suggesties. Het gaat om de dialoog, niet om goed en/of fout. OEFENING 2 | ‘Geluksvoorwerp’. Laat de kinderen een mooie tekening/foto van hun geluksvoorwerp maken en in het werkboek tekenen/plakken. En laat de kinderen de vragen beantwoorden. Laat, afhankelijk van de tijd, een aantal kinderen plenair over hun geluksvoorwerp vertellen. Dit kan verspreid worden over meerdere 9

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=