Gelukskoffer
oefening 3 Ik zou gelukkiger zijn als: lijst Plak, teken, knip hier je geluksvoorwerp 9 06-11_LES1_3.indd 9 06-05-19 08:42 oefening 1 kruis je antwoord aan oefening 2 WAT WEET JIJ AL VAN GELUK? Les 1 1 Geld maakt mij gelukkiger 2 Als je een leuk cadeau geeft aan iemand, word je zelf ook blij 3 Als je weet waar je goed in bent, maakt dat je gelukkiger 4 Als ik mijn been breek, ben ik ongelukkig 5 Je kunt ervoor kiezen om gelukkiger te worden 6 Als je ergens zenuwachtig voor bent, helpt het om tegen jezelf te zeggen dat je het wel kan 7 Winnaars van grote geldprijzen zijn heel lang gelukkig 8 Van goede cijfers word ik gelukkig 0 Waar 0 Niet waar 0 Weet niet 0 Waar 0 Niet waar 0 Weet niet 0 Waar 0 Niet waar 0 Weet niet 0 Waar 0 Niet waar 0 Weet niet 0 Waar 0 Niet waar 0 Weet niet 0 Waar 0 Niet waar 0 Weet niet 0 Waar 0 Niet waar 0 Weet niet 0 Waar 0 Niet waar 0 Weet niet Geluksvoorwerp Wat is jouw geluksvoorwerp? (maak een mooie tekening/foto van je geluksvoorwerp en plak die in) Waarom heb je gekozen voor het voorwerp en wat heeft het met geluk te maken? 8 06-11_LES1_3.indd 8 06-05-19 08:42 Ietsminder dan de helft van Geluk bestaat uit bewust gedrag . Pfff, wat is dat nou weer? Bewust gedrag bestaat uit dankbaar zijn en positief denken . Die twee dingen kun je trainen, als een soort spieren . Ietsmet vrienden of vriendinnen doen of aardig zijn voormensenmaakt je geluksspier ook sterker . Als ik nadenk over geluk: Ik ben gelukkig als ik thuismetmijnmoeder ben . Of als ikmetmijn zusjes een spelletje speel en ze niet door hebben dat ik vals speel . Mijn beste vriend Ruupie Rugzak vindt dat saai . Hij is altijd buitenmet zijn voetbal . Ik vind dat ook best leuk,maar niet zoals Ruupie . Volgensmij slaapt hij zelfsmet zijn bal! Het klopt denk ik ook wel, dat je van ‘spullen’maar even gelukkig wordt . Ik had laatst een nieuw handvat voormijn koffer . Almijn vrienden waren stikjaloers . En ik was onwijs blij . Totdat Ruupiemet een nog nieuwere kwam! Ik vondmijn handvat nog welmooi,maar ik ben weer aan het sparen voor een nieuwe . Wat is Geluk eigenlijk voor jou? WIST JEDAT... Zehebbenontdektdatmensen diegelukkig zijn: • vaak bij familie en vrienden zijn • dankbaar zijn • dankjewel zeggen • vaak de eersten zijn die anderen helpen • van het leven genieten • iedereweek sporten Geluk is een soort spier die je kunt trainen Coolstehandvatenshop spullen bewust gedrag aanleg 7 06-11_LES1_3.indd 7 06-05-19 08:42 Wat is Geluk? Geluksprofessormeneer Veenhoven zegt: “Geluk is je goed voelen over je leven” . Het leuke is: dat is voor iedereen anders! Vaak denken we dat geluk uit ‘dingen’ bestaat . Bijvoorbeeld nieuwe schoenen of cadeautjes. Uit onderzoeken is bekend dat ‘dingen’maar heel even voor geluk zorgen . De allerrijkstemens op de wereld is even gelukkig als iemand die veelminder geld verdient . Enmaar een heel klein deel van Geluk bestaat uit spullen . Kijkmaar op de taart hoe weinig dat is . verhaal Les 1 6 06-11_LES1_3.indd 6 06-05-19 08:41 LES 1 WAT IS GELUK? De kinderen leren wat geluk is. Wat je gelukkig maakt, is voor ieder- een anders. Kinderen ontdekken waar zij gelukkig van worden en hoe ze invloed hebben op hun eigen geluk. Via de inlogpagina vind je meer achtergrondinformatie. Bedoeling van deze les • Trainen van je geluksspier • Weten waar geluk uit bestaat • Ontdekken wat geluk voor jou is • Onderzoeken wat je zelf aan geluk kunt doen. Uitkomst • Delen met de klas van je geluksvoorwerp • Versieren van je eigen gelukskoffer • Lijstje met dingen waar je blij van wordt. Nodig • Werkboeken • Knutselbenodigdheden. Het betreffende groepje kinderen leest het verhaal voor/draagt het verhaal voor en/of beeldt het verhaal uit. Vraag na afloop aan 2 kinderen wat zij top vonden aan het groepje. Laat de kinderen OEFENING 1 | ‘Wat weet jij al van geluk?’ maken. Laat de kinderen intuïtief kiezen, dus niet te lang nadenken. Houd het kort. Bespreek de antwoorden. Achterin het werkboek vind je antwoord suggesties. Het gaat om de dialoog, niet om goed en/of fout. OEFENING 2 | ‘Geluksvoorwerp’. Laat de kinderen een mooie tekening/foto van hun geluksvoorwerp maken en in het werkboek tekenen/plakken. En laat de kinderen de vragen beantwoorden. Laat, afhankelijk van de tijd, een aantal kinderen plenair over hun geluksvoorwerp vertellen. Dit kan verspreid worden over meerdere 9
RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=