Gelukskoffer
LES 3: INTERVIEWEN Ga naar www.gelukskoffer.nl en log in. Start lmpje 3. In dit lmpje wordt Anton geïnterviewd door een kind. De vragen die gesteld worden, zijn vergelijkbaar met de vragen op pagina 10 van de Gelukswijzer. PAGINA 14/15 De leerlingen gaan hun actieverhalen delen met klasgenoten. Klasgenoten stellen vragen. Het doel van deze interviews is de leerlingen enthousiast te laten vertellen over wat ze gedaan hebben. Laat de leerlingen in twee- of drietallen werken. Bij het interviewen kunnen de leerlingen de vragen op pagina 10 gebruiken. Draai na ongeveer 10-15 minuten de rollen om. Nu is de interviewer de geïnterviewde. Belangrijk is dat de leerlingen vragen stellen en doorvragen over het actieverhaal. De belangrijkste lessen zijn daarbij: niet over jezelf praten als interviewer en geen mening geven. Het kan zijn dat je als interviewer iets van het verhaal vindt. Het gaat nu om de ander. Bij dit interview kun je de leerlingen ook aangeven dat zij vragen stellen met de roze bril op. Besteed aandacht aan het verschil tussen open en gesloten vragen aan de hand van de uitleg op pagina 14. Als alle interviews klaar zijn, vraag je aan de leerlingen hoe het was om je verhaal te vertellen en hoe het was om te luisteren naar het verhaal. Ben je nieuwe dingen te weten gekomen over jezelf of de ander? Vraag door over hoe ze zich voelden. TIP! Doe een ‘verkeerd’ interview voor in de klas. Dus vraag aan iemand welke activiteit hij/zij gekozen heeft en begin meteen je eigen verhaal te vertellen en/of begin direct te zeggen dat deze activiteit echt stom, kinderachtig of wat dan ook is. Laat de leerlingen de vragen ook aan hun ouders stellen, over een activiteit die ouders/verzorgers graag doen en laat ze in de les terugkoppelen wat ze bij ouders zagen gebeuren. PAGINA 16/17 Op deze pagina’s kunnen de leerlingen aantekeningen maken. 10 HANDLEIDING 11 – 13 JAAR
RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=